Ermenegildo Zegna Group satte sig för att skapa en oöverträffad och uppslukande upplevelse för sina bästa kunder, och townhousen som den förvandlade till Villa Zegna på New Yorks Upper East Side denna vecka uppnådde verkligen det målet.
På onsdagen, italienaren lyx varumärke bjöd in vad Gildo Zegna, verkställande direktör, kallade ”VICs, eller mycket viktiga kunder och vänner” för att besöka en rekreation av sin farfars och företagets grundares ursprungliga hem, Ermenegildo Zegnabeläget i Oasi Zegna, en 39 kvadratkilometer stor fristad i de italienska Alperna, bara några minuter från Zegnas ullbruk.
På tre våningar rör sig besökare genom historien om grundarens första resa till New York City. Videor inuti huvudentrén hjälper till att ge upplevelsen liv innan gästerna bjuds in att ta del av urval från märkets höstkollektion av kreativa chefen Alessandro Sartori. En hiss, som förvandlades till Ermenegildo Zegnas kontor, tar besökare till ett mossfyllt mottagningsrum med skrift på väggarna som beskriver Oasi Zegna. De förs sedan in i en expansiv matsal, där ett porträtt av grundaren hänger och en karta över Oasi Zegna täcker taket. Under de kommande fem dagarna kommer VICs att bjudas på middagar, tillagade av Sant Ambroeus, som kommer att innehålla en meny inspirerad av grundarens besök i New York 1938, när han hedrade Professional Italian Tailors of America och introducerade sina lyxiga tyger för världen .
På tredje våningen finns en dedikerad privat lounge endast efter överenskommelse där utvalda kunder kan handla exklusiva produkter som inte är tillgängliga i företagets vanliga återförsäljarnätverk. De kan också beställa personliga versioner av ”Il Conte”-jackan. Il Conte betyder ”greve” på italienska och hyllar grundaren, som tilldelades titeln greve av Monte Rubello för det arv han skapade som entreprenör, filantrop och affärsman. Jackan är gjord av 100 procent spårbar kashmir och finns i fem färger. Det finns också andra produkter som uttryckligen skapats för denna upplevelse, inklusive en alligatorjacka.
Även om detta kan vara det mest utarbetade installationstartade resan i Milano under Salone del Mobile i april förra året med lanseringen av boken ”Born in Oasi Zegna,” som berättar historien om Ermenegildo Zegnas vision. På 1930-talet planterade han mer än 500 000 träd och byggde en väg som förbinder de två sidorna av berget där Oasi Zegna ligger idag.
Villa Zegna installation först gjorde sitt framträdande i Shanghai i maj, men det konceptet var centrerat kring linne, sa Gildo Zegna. ”Detta är den stora,” sa han om New York-upplagan.
Zegna sa att han var 11 när hans farfar dog i Alzheimers sjukdom vid 74 års ålder, och han mindes tydligt sin villa som replikerades i stadshuset i Upper East Side. Han mindes också att han läste tidningen för sin farfar, som sedan frågade honom om exakt vad han hade läst. Han har fina minnen av hur väl hans farfar klädde sig, med sina högkragade skjortor ”som Tom Ford”, som alltid inkluderade hans initialer. ”Han var en väldigt, väldigt intensiv personlighet”, sa han.
Han tillade att installationen, förutom att tjäna som en hyllning till grundaren, är avsedd att erbjuda kunderna en närmare titt på företaget och ”vad vi kan göra när det gäller innovation.” Det fungerar också som bevis på hur viktigt USA är för Zegna Group ”och framtiden ser vi här som ett publikt företag.” Han tillade: ”Om jag var en kund skulle jag bli imponerad.”
Zegna avslöjade att varumärket i mars kommer att skapa en lounge ovanpå sitt flaggskepp på 57th Street, Salotta Zegna, som kommer att kopplas till dess måttanpassade avdelning, där det kommer att skapa en uber-lyx erfarenhet för sina bästa kunder. Lokalen designas av två ledande arkitektbyråer i Milano och kommer att innehålla speciella samlingar med ”superservice”, sa han, ett koncept som sedan kan rullas ut till andra städer.
New York är testplatsen och kunderna kommer att erbjudas tillgång till ”inte bara de bästa utan unika artiklarna. Det är ett nytt sätt att göra affärer på en superhög nivå med exklusiva produkter och tjänster. Och jag tror att mer och mer vi ser runt om i världen att kunder vill ha integritet. De vill inte mingla i butiken med för många människor. De vill ha personlig uppmärksamhet, och därför tror jag att Salano Zegna kommer att vara rätt miljö för att ge dem den uppmärksamheten på ett exklusivt sätt.”
Han fortsatte: ”New York är mitten av världen där drömmen startade och det här är en ny början för att positionera varumärket som exklusivt, oerhört lyxigt. Vårt mål är inte längre kvalitet, det är att skapa utmärkta produkter, unik service, med en kundcentrerad kultur. Jag bryr mig inte om det är i Kina eller USA, om det är resehandel eller på någon resort, det här är vad kunden ska få. Och om de är nöjda, då kommer siffrorna.”