Varumärkesförvaltningsbolagen som Authentic Brands Group och WHP Global får all uppmärksamhet som modebranschens mest troliga förvärvare. Men det finns fortfarande en handfull strategiska köpare i mixen. Randa är en av dem.
Bara veckor efter att det är klart köp av Totes IsotonerRanda Apparel & Accessories har lagt till ytterligare ett varumärke till sin portfölj: XIX Palms.
Det Los Angeles-baserade dammärket, uttalat 19 Palms, grundades 2015 av systrarna Ali Mardian och Ashley Chegren och är känt för sina tropiska tryck. Dess motto är: ”Designed for sunshine, made for escape.”
På Randa kommer XIX Palms att hanteras av företagets Tribal Sportswears damteam baserat i Montreal.
”Randas övergripande strategi för företaget är att vara i företag där vi kan vara marknadsledande inom en given klassificering och distribution”, säger David Katz, vice vd och marknadschef för Randa. ”Vi är marknadsledande inom herraccessoarer, både vad gäller bälten och plånböcker och några av de andra klassificeringarna vi gör. Vi håller nu på att bli marknadsledande inom branschen för damtillbehör. Hade det inte varit för handväskor så hade vi förmodligen redan varit där. Men vi gör inga handväskor än. Vi har Haggar, som är det främsta varumärket för icke-denimbyxor i Amerika. Tribal är det främsta varumärket för damsportkläder inom specialdistribution. De säljer 2 400 mamma-och-pop-oberoende specialbutiker för kvinnor över hela USA och Kanada. Totes är det främsta paraplymärket och Isotoner är den främsta handsken.”
Men för att fortsätta växa, sa Katz, behöver Randa lägga till nya klassificeringar och distributionskanaler för att locka olika konsumenter. Och XIX Palms passar.
”En av utmaningarna du har när du är ett stort grossistföretag,” sa Katz, ”är att du inte har bra direkta relationer med konsumenterna. Vi säljer till alla stora varuhus: Amazon, Costco, Walmart, Nordstrom. Men vi har inte många direkta konsumentrelationer, så många av de saker vi gör nu gör oss närmare konsumenterna, ger oss ny data, låter oss veta deras ändrade preferenser, vilket vi också kan dra nytta av i våra grossistkanaler och dela med våra grossistpartners.”
När det gäller XIX Palms tillåter varumärket Randa att attrahera en annan kund än Tribal. ”Konsumenten som drar till Tribal har en affinitet för utskrifter – de är djärva, de är ljusa”, säger Linda Del Percio, marknadschef och e-handel för Tribal Sportswear. Men XIX Palms har mer av en ”tropisk, kustnära atmosfär.”
Förhållandet mellan de två företagen började som ett licensavtal där Tribal licensierade användningen av XIX Palms mönster under ett år, sa Katz. Responsen var så stark – särskilt i kustområdena – att Randa kontaktade systrarna om att köpa företaget och de gick med på att sälja. Mardian, som fungerade som designer, kommer att fortsätta att fungera som konsult medan hennes syster, som drev den finansiella delen av verksamheten, kommer att sluta, sa de.
Så även om affären bara stängdes den här veckan, har Tribal redan hjälpt XIX Palms att expandera till badkläder, denim och sportrelaterade produkter för tennis, pickleball och andra fritidsaktiviteter. Dessutom utnyttjade Randa sin tillverkningskapacitet och inköpskapacitet för att säkerställa att alla XIX Palms vävnader använder EcoVero-garn och all denim använder BCI-bomull. Den produkten kommer ut på marknaden under våren 2025, sa Del Percio.
Randa avböjde att avslöja priset den betalade för XIX Palms, men Katz sa: ”Baserat på vår skala kommer det inte att ha en dramatisk effekt på de totala intäkterna, men det borde vara en trevlig ökning för vår Tribal-verksamhet.” Tribal närmar sig 100 miljoner dollar i försäljning.
”Förvärvet förstärker vår portfölj med XIX Palms unika, djärva och tropiska design, som stärker vår marknadsposition”, säger Steven Richman, vd och koncernchef för Tribal. ”Vi är glada över möjligheterna detta ger och ser fram emot att integrera XIX Palms kreativa vision i Tribal-familjen.”
Tribal grundades för 53 år sedan i Montreal och kom till Randa som en del av sin affär om att köpa Haggar från sina private equity-ägare 2019. Det förvärvet tog Randa in i modebranschens klädsel.
”När vi köpte Haggar,” erkände Katz, ”var vi lite rädda för sportkläder för kvinnor och det faktum att distributionen var avsevärt annorlunda än Haggar eller Randas. De säljer inga stora kedjor. De säljer 2 400 oberoende specialbutiker. Men vi har lärt oss att verkligen älska den här verksamheten. Det är trunkshower, säljare som ringer på dessa konton, tusentals skus varje säsong. Det är en mycket bra marginalaffär med mycket tillförlitlighet och väldigt lite osäkra fordringar. Dessa kunder betalar sina räkningar i tid. De ägs av människorna som driver företagen, och de finns där ute i butikerna. Den har fortsatt att växa för varje år som Randa har ägt den, och nu kommer den att växa ytterligare.”
Även om XIX Palms är det nyaste tillskottet, har Randa inte glömt sitt brormärke, Haggar. När det förvärvades drev varumärket ett 60-tal outletbutiker, men de stängdes under pandemin eftersom de inte passade in i Randas planer på att höja varumärket. Dessutom har Randa starka relationer med off-pricers som Ross Stores, Burlington Coat Factory och TJ Maxx om det behöver rensa produkten, så det finns inget behov av att driva outletbutiker. ”Vi ansåg inte att det var det bästa uttrycket för varumärket,” sa Katz, ”men vi tror på tegel och murbruk.”
För att bevisa den punkten har Randa öppnat två Haggar-butiker för fullpris – en gatuplats på West Armitage Avenue i Chicagos Lincoln Park-kvarter och en andra i Fashion Center-gallerian i Pentagon City i Arlington, Va.
”Våra nya butiker i Chicago och Washington, DC, representerar en betydande milstolpe för vårt varumärke, eftersom de tillåter oss att få djupare kontakt med våra kunder och erbjuda dem en uppslukande, personlig shoppingupplevelse”, säger Jonathan Potter, senior vice president för marknadsföring för Haggar. ”Vårt mål är att skapa ett utrymme där våra varumärkesvärden förverkligas.”
Dessutom, sa han, kommer butikerna att fungera som en testplats för att lära sig från första hand vad som fungerar med konsumenter och vad som inte fungerar. ”I slutändan kommer de att vara en grogrund för oss att fortsätta att behålla vår marknadsandel som nummer ett inom klänning och skräddarsydda kläder såväl som polerad casual.”
Hacker Plotkin, senior vice president för affärsutveckling för Haggar, sa att butikerna också kommer att hjälpa varumärket med utvecklingen av dess linje, vilket kommer att gynna dess grossistverksamhet.
”Dessa butiker låter oss lära av våra kunder för att göra oss bättre på vad vi gör i vår kärnverksamhet,” sa Plotkin. ”Genom att först se vad våra kunder önskar, kan vi reagera och erbjuda våra grossistpartners innovativa, snygga och efterfrågade produkter.”
Sedan butikerna öppnade, sa cheferna, har det funnits några överraskande bästsäljare, till exempel en tröja som inte har fått mycket dragning i varuhusen, som tenderar att köpa främst underdelar från märket.
Men medan teamet är optimistiskt om framgången för dessa enheter, finns det inga planer på att öppna en flotta av Haggar-butiker, sa Katz. ”Vårt mål är inte att öppna en kedja med 50 eller 100 eller 200 full-line butiker. Vårt mål är att förstå konsumentbeteende och tjäna dem och lyssna på dem bättre. Och det kan kräva att vi har några fler butiker för att göra det, men det här är de två första. En galleria, en utanför gallerian. Vi vill få lite erfarenhet som kan vägleda oss till om vi ska ha fler butiker. Ska de finnas på andra platser? Ska de ha liknande fotspår eller olika fotspår? Det är något Jonathan och Hacker kommer att analysera och ge oss råd om.”
Randa Apparel & Accessories är ett privatägt företag som grundades 1910 och tillverkar accessoarer under 30 varumärken och licenser, inklusive Levi’s, Tommy Hilfiger, Columbia Sportswear, Dickies och Calvin Klein. De distribuerar sina produkter globalt genom mer än 20 000 butiker och har fler än 2 000 medarbetare på 30 kontor i 10 länder.
Så stor som den är, sa Katz att förvänta sig att Randa skulle bli ännu större i framtiden. ”Vi har mycket torrpulver för att göra några stora förvärv. Vi är fortfarande ute och jagar och letar, och vi är redo när rätt tillfälle dyker upp.”