Det är välkänt att italienskt hantverk värderas högt över hela världen. Av denna anledning har Chicago kollektiv, hålls denna säsong från lördag till tisdag, ägnar ett avsnitt till mer än 62 italienska märken som tack vare den italienska handelsbyrån kan visa upp sina nya kollektioner och de innovationer som introducerats när det gäller material och kunnande. Här är tre varumärken att lära känna på mässan.
Valstar
Grundades 1911 i Milano, den ansedda ytterklädersspecialisten är krediterad för att ha tillverkat den första vattentäta jackan. 1935 lanserade Valstar Valstarino, en modell inspirerad av flygjackan i läder A1 från 1920-talet och som bars av piloter i US Army Air Corps.
Medan jackan hämtade sin design från militäruniformen, omarbetades den på ett sportigt sätt för en allmän publik och blev snart märkets signatur, som förkroppsligar essensen av Made in Italien hantverk uppvisade genom jackor och rockar.
För sin senaste kollektion presenterad under Milan Men’s Mode Vecka i juni, vilket det också kommer att föra till Chicagointroducerade märket truckers och bomberjackor gjorda av ultralätta tyger som ofodrad mocka och italienskt linne för att öka komforten och rörelsefriheten med två sneda ytterfickor, bomullsribb och en tvåvägsdragkedja.
Tack vare den plaggfärgade nylonprocessen finns delarna i färger inspirerade av amerikanska college, från rosa och orange till beige, militärgrönt och brunt. Kollektionen inkluderar dubbelsidiga läder- och vändbara jackor i getmocka med en vattentät, lätt teknisk tyginredning.
Mockan kommer traditionellt från ett Leather Working Group-certifierat garveri i Italien.
De genomsnittliga detaljhandelspriserna går från 750 USD för Valstarino i plaggfärgad nylon och varierar mellan 1 700 och 1 900 USD för lätta jackor i mocka och mellan 650 och 750 USD för jackor i italienskt linne.
Alessandro Gherardi
Alessandro Gherardi etablerade sitt varumärke med samma namn 1970 i en liten stad i Toscana som heter Pieve Santo Stefano. Mest känt för skjortor, blev märket snabbt referensen för en internationell publik som letade efter kvalitetsprodukter från Made in Italy.
Varumärket har en lång historia av samarbeten med textilvarumärken och det fortsätter under våren 2025 där det samarbetar med sidenväverifabriken Riva, tygbruket Reda och tygtillverkningsföretaget Albini Group.
100 procent sidenskjortorna från samarbetet med Riva finns med tryck och i olika färger. Tack vare Reda innehåller kollektionen plagg i linne samt blandningar med linne och ull, voile och muslin. Och varumärket fortsätter sitt projekt kallat ”Aloe Vera” med Albini-gruppen som berikar delarna med nya mönster och fler färger för den här säsongen. Det projektet utmärker sig för den speciella finish som appliceras på tygerna som överför aloeplantans välgörande läkande och skyddande effekter från plagget till huden.
Utöver vårsäsongen lanserade Alessandro Gherardi en kapsel som hyllar målaren och poeten Onelio Dalla Ragione från Arezzo, Italien, vars verk finns med i ett urval av skjortor. Syftet här är att främja konstnärligt och kulturellt arv, tillsammans med tillverkningsexpertis.
Kollektionen kostar mellan cirka 190 $ och 270 $.
Maglificio Gran Sasso
Maglificio Gran Sasso grundades av fyra bröder, Nello, Eraldo, Alceo och Francesco Di Stefano, 1952 och tillverkar sin exklusiva linje i en stickad fabrik i Abruzzo, Italien, designad av arkitekten Guido Canali.
Mest känt för de högkvalitativa materialen som används för kollektionerna, märkets garn inkluderar kashmir som kommer från getter i inre Mongoliet; extrafin merinoull erhållen från den australiska rasen av merinofår; linne från Holland, Belgien och Frankrike; GOTS-certifierad ekologisk bomull och Alcantara-garn, 100 procent tillverkat i Italien, som är mjukt, hållbart, hållbart och lättskött.
Paletten sträcker sig från nyanser av beige, vitt och grått till blått, rosa, tobak och kricka toner. I de senaste kollektionerna har det introducerat två nya garner, en fyllig bomull och en malfilé bomull.
Varumärket Gran Sasso erbjuder ett antal underkollektioner, inklusive Leisure Time-erbjudandet som består av stickade fritidsdräkter i bomull och kashmir, jackor med dragkedja, tröjor med rund hals och bermudashorts. Beachwear-linjen är gjord av polyesterfibrer producerade av Eco Circles återvinningssystem som minskar energiförbrukningen och koldioxidutsläppen med cirka 50 procent. Riviera-kapseln innehåller en strandhandduk i olika färger, samt en strandväska och espadrillor tillsammans med T-shirts, pikétröjor och andra toppar dekorerade med retromönster, ränder och prickar. Irländska mössor och kepsar i linne eller fleece med alcantara och stickade sneakers gör kollektionen komplett.
Genomsnittliga detaljhandelspriser börjar från $95 för badbyxor och toppar på $400 för en crewneck i kashmir medan skjortor och pikétröjor säljs för mellan $184 och $216.