Han är tillbaka!
Efter fyra och ett halvt års frånvaro, Todd Snyder återvänder till New York Fashion Week.
Designern hade varit en av få herrklädersdesigners som fortfarande presenterade sin kollektion i New York, men en förändring i fokus och ett skifte från grossistförsäljning fick honom att tänka om sin strategi. Senast han visades i New York var februari 2020.
Men efter Snyder var utvald att vara gästdesigner på Pitti Uomo-mässan i Florens i januari väckte det hans kärlek till banan igen.
”Att göra showen i Florens i januari var ett fantastiskt ögonblick för mig och varumärket”, sa han. ”Det var den största show jag någonsin gjort – 80 blickar totalt: 50 från Todd Snyder kollektion och 30 Woolrich Black Label. Jag fick tillbaka min mojo och blev kär i visar igen.”
Snyder fungerar också som kreativ chef för Woolrichs nya premiumkollektion: Woolrich Black Label av Todd Snyder.
Florensshowen hölls inför 800 personer på Stazione Leopolda, den första tågstationen som stod färdig i staden 848.
”Jag har varit så fokuserad på att utveckla vår egen detaljhandel att jag glömde hur uppfriskande det var att göra en show”, fortsatte han. ”Och som amerikansk designer var det vettigt att göra det i New York.”
Men förvänta dig inte en stor extravaganza. Istället planerar Snyder en intim presentation i salongstil för cirka 50 gäster.
”Januarieshowen var den största showcase jag någonsin gjort och jag ville förändra den och göra något annorlunda”, sa han. ”Jag kommer att prata mer om processen och hantverket.”
Snyder kommer att berätta om en majoritet av utseendena och framhäver inspirationen, passformen, tyget och konstruktionen för var och en. Det kommer att likna de presentationer designern har hållit de senaste fyra åren där han personligen går redaktörer genom kollektionen och ger den här typen av inblick i säsongen.
Vårkollektionen kommer att innehålla mycket skrädderi, sa han, en kategori han tror kommer att bli viktigare framöver. Att förbereda sig för hans show på Pittispenderade Snyder månader med att titta på tyger och mönster på sina italienska favoritfabriker för att göra kollektionen minnesvärd. Det tjänade också till att visa upp hans expertis inom skrädderi, en färdighet som han började utveckla som ung man när han fortfarande bodde i sin hemstat Iowa och arbetade med lokala skräddare för att lära sig göra sina egna skjortor. ”Föreställningen i Florens förstärkte hela processen för mig”, sa han.
Snyder fortsatte med detta hantverk för den kommande samlingen och är ivrig att dela sin process med de inbjudna gästerna. ”Det måste pratas om”, sa han.
Men vårkollektionen, som han fortfarande arbetar med, kommer inte bara att erbjuda skräddarsydda plagg. ”Det kommer att vara en blandning, så förvänta dig att se militära referenser, kustnära levande bitar. Det kommer att vara en kombination av skrädderi med andra influenser”, sa han.
Showen kommer att hållas klockan 15:30 den 8 september på Le Rock i Rockefeller Center. Platsen valdes av flera skäl, förklarade Snyder. En av hans favoritbutiker i Todd Snyder ligger i Rockefeller Center, sa han, och restaurangen ”ansluter till temat vad jag designar för säsongen.” Han avböjde att tala i detalj om inspirationen för våren, och valde att hålla åtminstone något hemligt, men var snabb med att berömma platsen.
”Vi ville göra något meningsfullt och ikoniskt och det finns inget mer ikoniskt i New York än Rockefeller Center,” sa han. Dessutom är ägarna till Le Rock desamma som Frenchette, en högt ansedd restaurang i Tribeca nära Todd Snyder-butiken i det området. Snyder har blivit vän med ägarna och till och med höll en fest på Frenchette i februari att kicka igång höstsäsongen av New York Fashion Week.
Snyders återkomst till modekalendern väcker frågan om han kommer att återgå till grossistförsäljning av sin kollektion. När han visade på Pitti började han testa vattnet och fann ett stort intresse från återförsäljare för att bära linjen. Men han satte käppar i hjulet för att ta steget tills han har rätt struktur på plats för att ta emot potentiella kunder.
”Vi är fortfarande väldigt DTC [direct-to-consumer] men vi är underhållande att göra grossist på vägen”, sa han. ”Grosshandel kräver en helt annan infrastruktur. Vi är fortfarande fokuserade på att utöka våra egna butiker och e-handel, men vi planerar att så småningom öppna grossist igen.”
Snyder, vars verksamhet översteg 100 miljoner dollar i försäljning förra året, driver för närvarande 19 butiker runt om i USA, inklusive en som precis öppnat på 1165 Madison Avenue i New York. Han skapade den självbetitlade linjen 2011.