Fem månader efter att ha lanserat sin Söndag Röd samling gör Tiger Woods några inbrytningar i det lukrativa golfkläder marknadsföra.
En luvtröja med kedjesöm för 135 dollar har varit det mest populära föremålet i kollektionen, enligt Scott Frost, marknadschef för linjen. ”Det är den klara vinnaren. Varje gång vi introducerar nya färger säljer de slut.”
Förutom hoodien, $115 pikétröjor har också varit starka säljare, sa Frost. ”Vi förväntar oss att de ska vara ledare för verksamheten.”
Huvudbonader har också varit en framstående. Hattar, som har Sun Day Reds logotyp, en hoppande tiger med 15 ränder avsedd att referera till de 15 majors Woods har vunnit, säljs för $40 eller $50. ”Det är en enkel ingång för Tiger-fans som brukade köpa Nike,” sa Frost.
Sedan Sun Day Red debuterade sa Frost att verksamheten ”har varit mycket stark.” Även om han avböjde att ge siffror, sa han att försäljningen har överträffat prognoserna.
Sun Day Red lanserades för allmänheten i maj med en tajt kollektion av ”atlyxiga” livsstilsplagg för män som hoodien. Pikétröjor introducerades i september som en del av märkets Heritage-kollektion. Skjortorna är designade för att maximera svängradien med en svans som är något längre än framsidan så att de kan sitta instoppade. De är gjorda av polyester-spandex-tyger som erbjuder stretch och förhindrar vattenabsorption och inkluderar även kragstag.
Woods retade Sun Day Red i februari när han spelade pjäser under Genesis Invitational-turneringen i Pacific Palisades i Kalifornien som han är värd för. Det kom strax efter att golfaren meddelade att han var det bryta banden med Nike efter ett 27-årigt förhållande. Woods lanserade Sun Day Red med TaylorMade, hans långvariga partner för klubbar. Varumärket drivs oberoende av TaylorMade och har sitt huvudkontor i San Clemente, Kalifornien.
Sun Day Red säljs nästan uteslutande online men Frost sa att företaget doppade sin tå på grossistmarknaden tidigare denna månad med en pop-up på Pebble Beach, den berömda golfbanan i Kalifornien där Woods vann US Open 2000 och är värd för Tiger Woods Invitational och TGR JR Invitational varje år.
Frost sa att Pebble Beach-butiken är den första delen av en planerad inflyttning till gröngräsbutiker nästa år, förmodligen under hösten. Att expandera utöver det till andra återförsäljare såsom varuhus är också en möjlighet.
”Vi håller på att starta en grossistverksamhet nu. Det har alltid varit visionen”, sa Frost.
Förra veckan introducerade Sun Day Red damkläder och lanserades med en liten kollektion av vad Frost beskrev som ”förhöjda väsentligheter” som lång- och kortärmade pikéjackor, lätta och mellanviktsjackor och kvartsdragkedjor, en prestanda T-shirt och loungeshorts . En fullständig samling väntas under 2026.
Också planerat för framtiden är en expansion till barn och skor.
Frost sa att från och med nästa år kommer varumärket att ha en ”mer normal kadens”, vilket gör att det kan sälja utöver sin egen webbplats. Just nu är företaget fortfarande i ”äkta startläge.” Men det har investerat i ett team, inklusive president Brad Blankinship, en branschveteran som var med Quiksilver och RVCA innan han gick med i TaylorMade.
Och Woods fortsätter att vara intimt involverad i varumärket, sa Frost. ”Han ser på kläder och skor som en förlängning av sin utrustning,” sa han. ”De insikter han har tillfört varumärket skiljer oss på marknaden.”
Som Woods sa vid lanseringen: ”Jag har lärt mig så mycket under åren och har en livstidserfarenhet av att anpassa mina kläder och skor för att hjälpa mig att spela bättre baserat på hur det konstruerades. Det finns saker jag kunde berätta för dig som ingen visste att jag gjorde under åren. Jag är redo att dela dessa hemligheter med världen.”
En kontrovers har dock dykt upp. I ett varumärkestvistärende lämnade Tigeraire, ett Baton Rouge, La.-baserat företag som tillverkar kylprodukter, in en motion till US Patent and Trademark Office och bad Sun Day Reds logotypansökan avslås. Tigeraires logotyp innehåller också en hoppande tiger. Sun Day Red svarade och sa att dess logotyp inte gjorde intrång på Tigeraires och bad om avslag på anspråket. I nuläget har det inte kommit någon lösning. Frost avböjde att kommentera frågan.