Press ESC to close

Streetwear-märket PONY planerar comeback med fokus på kläder över skor


NEW YORK — Arvsportmärken som t.ex ReebokStarter och Mästare upplever ett uppsving. Och PONY vill ha en del av kakan.

Varumärket grundades för mer än 50 år sedan i New York City av Roberto Muller – med finansieringshjälp från Adidas ordförande Horst Dassler – och blev snart ett av branschens främsta skomärken med sina skor på fötterna av nyckelspelare i NBA, NFL , MLB, fotboll, boxning och andra sporter.

På höjden av sin popularitet hade PONY, som är en förkortning av Product of New York, en försäljning på cirka 800 miljoner dollar. Företaget bytte ägare flera gånger under åren och de nordamerikanska rättigheterna förvärvades av Iconix Brand Group 2015 för 37 miljoner dollar. Iconix köpte rättigheterna för resten av världen — med undantag för Kinas fastland — 2022. Villkoren avslöjades inte.

Och nu förbereder Robert Galvin, verkställande direktör, för att relansera varumärket med ett mål att nå 500 miljoner dollar i försäljning inom en överskådlig framtid.

Galvin tog över tyglarna i Iconix 2018 och övervakade en portfölj med 30 varumärken och en försäljning på över 5 miljarder USD i mer än 100 länder. Bland märkena som ägs av varumärkesförvaltningsbolaget finns Ecko Unltd., Candie’s, Rocawear, Ed Hardy, Danskin och Zoo York.

Ponny-relanseringen började med skor, varumärkets historiska styrka, 2023 när stilar tillverkade av licenstagaren Genesco kom ut på marknaden. Skorna gick bra, men fokus ligger nu på kläder, sa Galvin.

”Vi har precis skrivit på Reason Clothing som licenstagare och de har ett bra förhållande till specialbutiker”, sa han i en intervju på Iconix Garment District-kontor. Även om några mindre droppar av baskläder som t-shirts och huvtröjor redan finns på marknaden, kommer den stora pushen nästa år.

Galvin sa att eftersom Iconix nu äger rättigheterna för varumärket på alla marknader utom Kina, kommer dess meddelanden att vara densamma på alla marknader där PONY säljs. ”Vi kunde göra saker i USA tidigare men inte i Europa eller Sydamerika, så utseendet skulle vara inkonsekvent,” sa han. Men det är inte längre ett problem.

Även om Galvin började med att återuppliva PONYs ”historiska bästsäljare” i skor, är han exalterad över utsikterna för kläderna. ”Det handlar om hippa kläder för att komplettera skorna,” sa han.

PONY retro sneakers

PONY är mest känd för sina sneakers.

Robert Bomgardner

PONY är för närvarande 70 procent herrkläder och 30 procent kvinnor, men Iconix planerar en ”stor push i det sena tredje kvartalet för kvinnor.” Galvin hoppas dessutom kunna lägga till andra marknader som Indien till sina licensierade partners.

Förutom Reason kommer han att arbeta med andra partners runt om i världen, inklusive Batra Group i Europa, S Market och Mastermind i Asien, och Marquente, JM Sport, Sport Group och Moldy Shoes i Latinamerika, för att introducera varumärket till en nytt konsumentsegment.

Planen är att fortsätta erbjuda högprofilerade samarbeten, som det har gjort med Star Wars, den mexikanske komikern Ricardo Perez och modedesignern Mauro Garfias, som alla PONY har arbetat med för sina skor, samt varumärkesaktiveringar. I år har PONY samarbetat med hiphopfestivalen Summer Jam, New York Citys radiostation Hot 97 och med lokala artister för att återöppna en skatepark i Luque, Paraguay.

Under årens lopp har PONY också haft en stark koppling till fotboll och företaget har återutgett fotbollskläder för klubbar i retrosporttröja. Men Galvin betonade att dessa är sportkläder snarare än tekniska produkter. ”Vi har inte tekniken för att konkurrera med Nike eller Under Armour”, sa han och pekade på varumärkets mission statement: ”Rootade i sport men gjorda för gatan.”

Han sa att av alla varumärken Iconix äger är PONY den som lockar mest intresse från marknaden. Men just nu, ”PONY har mer mindshare än garderobsandel,” sa han. Han är dock övertygad om att PONY kommer att hitta sin nisch genom att få den framför yngre konsumenter.

Utanför USA bärs PONYs kläder hos Selfridges, Liberty, Urban Outfitters och andra, och Galvins plan för Amerika är att dra nytta av Reasons styrka med sportrelaterade specialbutiker och att även söka upp större återförsäljare som Macy’s där varorna kan säljas till fullt pris.

Utöver PONY sa Galvin att Iconix också tittar på sex till åtta möjliga förvärvskandidater att lägga till portföljen. Dess senaste köp var för Hoodrichett brittiskt streetwear-märke, som köptes i november förra året.

Även om Iconix arbetar med samma affärsmodell som de stora varumärkeshanteringsföretagen som t.ex Authentic Brands GroupGalvin sa att det fortfarande finns ”nischmärken” på blocket som är för små för att vara av intresse för en stor operatör som Authentic. ”De skulle inte flytta nålen för dem,” sa Galvin.



Source link