MILAN — italienska stickat Specialisten Filippo De Laurentiis har säkrat en private equity-investering och rustar för att öppna sitt första flaggskepp i Milano.
De Tillverkad i Italien Fund II, private equity-enheten som förvaltas av Quadrivio och Pambianco, har förvärvat en andel på 51 procent i det familjeägda och drivna modeföretaget.
Finansiella villkor för affären – avgörande för att skala upp varumärkets verksamhet i en tid av avmattning i lyxkonsumtion och alltmer polariserad modemarknad – avslöjades inte.
”Made in Italy Fund II investerar i italienska förträffligheter för att göra dem till nationella mästare som ska exporteras och marknadsföras utomlands”, säger Alessandro Binello, VD för Quadrivio Group och managing partner för Made in Italy Fund II. ”Filippo De Laurentiis är verkligen en av dem och har alla de rätta möjligheterna att bli ett populärt varumärke i Italien och utomlands för high-end stickat”, sa han.
”Öppningen av ett Milanos flaggskepp i hjärtat av modehuvudstaden, samt aktiveringen av viktiga distributionspartnerskap, markerar ett avgörande steg i vår tillväxt- och utvecklingsstrategi, som syftar till att fördubbla varumärkets intäkter på några år,” sa han. .
Quadrivio och Pambianco har under åren förvärvat andelar i 12 företag inom livsstil, kläder och accessoarer, design, skönhet, mat och dryck, genom fordonen Made in Italy Fund I och II.
De inkluderar modemärken 120% Lino; Dondup; PT Torino; GCDS; Rosantica; Autry och nu senast franska boho-chic märket Sessùn. Man har också andelar i designåterförsäljaren Mohd, skönhetsföretaget Rougj och vinspecialisterna Prosit och Xtrawine.
Filippo De Laurentiis lanserades 2013 som white label-projektet av företaget Ferrante Brands, en stickat specialist som grundades av familjen Ferrante i Italiens Abruzzo-region på 70-talet.
Varumärket erbjuder stickade plagg för män och kvinnor tillverkade av lyxigt garn inklusive kashmir, siden, alpacka, jak, ull, bomull och linne. Utöver samma linje driver märket även Filippo De Laurentiis-kollektionen av experimentella stickade plagg. År 2021 öppnade varumärket ett showroom på Milanos Via Manzoni.
År 2023 genererade Filippo De Laurentiis en omsättning på cirka 17 miljoner euro med ett resultat före räntor, skatter, avskrivningar och amorteringar på 3,2 miljoner euro.
”Jag har länge velat öppna upp företagets kapital för en extern investerare, för att de ska kunna åstadkomma element som vårt familjeägda företag – om än sunt och växande – saknade,” Filippo Ferrante, varumärkets grundare och chef. verkställande direktör, berättade för WWD.
”Vi hade ingen ledningsstruktur eller kultur att implementera en på egen hand… med dem delar vi samma vision så det är naturligt att bara arbeta mot samma mål”, sa entreprenören.
Han hyllade Made in Italy Fund II för att vara en finansiell enhet med företagschefer som känner till modets inre funktioner och liknade affären med att ha ”konsulter som råkar vara aktieägare.”
”Jag trodde att vi hade nått en platå vad gäller tillväxt med färre alternativ [on our own] att skala upp e-handelsverksamheten, öppna ett detaljhandelsnätverk och förhandla grossistavtal globalt”, sa Ferrante.
”Nyckelstrategin är att stärka varumärket [positioning] och bygga upp dess immateriella värde, naturligtvis omfattar detta produkten men inte bara det, sa han.
För detta ändamål testar Filippo De Laurentiis butiksvatten och öppnar sin första utpost, en tillfällig plats på sex månader, på Milanos Corso Garibaldi, i det konstnärliga distriktet Brera.
Namnet kallas ”Spazio Effimero” eller ”Ephemeral Space” och valdes som en nick till dess tillfälliga varaktighet och i kontrast till den påtagliga tidlösheten hos märkets stickade plagg. Flaggskeppsöppningen den 10 oktober omfattar 1 076 kvadratfot.
”Det kommer att hjälpa oss att definiera den perfekta storleken för framtida permanenta detaljhandelsenheter, eftersom vi är ett enda produktmärke… men ambitionen är att kunna öppna två till tre butiker i Italien under det kommande och ett halvt år,” sa Ferrante. ”Självklart vill vi att butikerna ska vara effektiva och generera vinster… och lägga grunden för att en ännu större fond kan knacka på vår dörr”, sa han.
Chefen berättade också att pågående samtal med varuhus om öppnandet av butiker i butik och hörn närmar sig slutförandet.
”Huvudmålet är att synkronisera direkthandel, mjuk detaljhandel [shops-in-shop] och e-handel, förutom grossisthandel, som vi inte förväntar oss att övervinnas av andra kanaler innan två till tre till fem år, säger Ferrante.
Filippo De Laurentiis genererar för närvarande huvuddelen av sina intäkter via grossisthandel med cirka 731 återförsäljare globalt. E-handeln är planerad att växa till att representera 10 procent av verksamheten om två år.
Cirka 55 procent av varumärkets intäkter kommer från export, med nyckelmarknader som Österrike, Japan, Schweiz och Benelux-området, men Ferrante ser potential i närliggande och nya regioner, inklusive USA, Sydkorea och Skandinavien, samt en möjlighet att stärka sina fotavtryck i Tyskland och Frankrike, som för närvarande är underrepresenterade.