Sylvester Stallone spelar nästan alltid den goda killen. Men i ”Tulsa King”, Paramount+ originalserien, är han allt annat än.
Stallone spelar huvudrollen som Dwight ”Generalen” Manfredi, en gangster från New York som förvisades av sin chef efter att han släppts från fängelset efter 25 år och tvingades etablera sig i Tulsa, Okla. Kriminalkomedidramat har premiär sin andra säsong på söndag.
I showen är Stallone klädd till niorna. Under den första säsongen drog den 77-årige skådespelaren till stor del från sin egen garderob för sina kostymer. Men för den här säsongen har han hittat ett hemligt vapen, och hans namn är Denis Frison.
Den italienska skräddaren föddes och växte upp i Milanoflyttade till USA 2015 och lanserade sitt eponyma varumärke i Los Angeles året därpå. Till en början var det svårt att få tag på affärer, och efter att ha skilt sig från en investerare fann Frison sig hungrig och bodde i sin bil.
Men hans förmögenheter vände så småningom och han etablerade sig med välkända kändisar inklusive Al Pacino och Leonardo DiCaprio, som kom att uppskatta skickligheten och hantverket i hans distinkta Milanes-inspirerade kostymer.
Men det var en kostym som han gjorde för regissör och fotograf Francesco Carrozzinioch son till Franca Sozzani, tidigare redaktör för italienska Vogue och svärson till Condé Nasts Anna Wintour, som förändrade hans liv. Han klädde Carrozzini, nu investerare i sitt företag, till Met Gala där kostymen fångade ögonen på Tommy Hilfiger. Dagar efter fick han ett mejl från Hilfiger som sökte en koppling. Att inte tro att det faktiskt kunde vara från designern själv, ”Jag tog nästan bort mejlet,” sa Frison med ett leende över lunchen på en privat klubb i New York City.
Bra att han inte gjorde det. Det utbytet ledde till Hilfiger tar med Frison ombord som sin privata skräddare och han skapar nu kostymer som designern kan bära till speciella evenemang eller affärsmöten.
Det var Hilfiger som introducerade Frison för Stallone. ”Sly kom till mig och frågade mig var jag fick mina kostymer,” sa Hilfiger. Skådespelaren sa att han letade efter kostymer med ”stora axlar” för sitt senaste projekt, och jag ”gav honom mina råd om form, tyg och färger.” Och sedan rekommenderade han att han skulle ta kontakt med Frison. ”Jag sa till honom: ’Låt mig presentera dig för min skräddare, Denis.'”
Stallone nådde ut till Frison och skådespelaren berättade för honom att även om han hade burit bitar från sin egen personliga garderob under den första säsongen, letade han efter någon att designa kostymer för hans karaktär i ”Tulsa King”s andra säsong.
Frison var i alla.
”Han sa att karaktären var stark med en gangster-attityd men han ville inte ha en Gudfader-vibe,” mindes Frison. ”Han ville ha en aggressiv look med riktigt stora axlar” för att visuellt uttrycka en känsla av makt. ”Jag gjorde speciella axelvaddar till honom.”
Hilfiger engagerade sig som stilkonsult och de tre samarbetade för att utveckla kostymer och sportrockar värdiga The General.
Resultatet blev en garderob med mer än 20 kostymer och jackor, inklusive dubbelknäppta modeller med sjalkrage – alla handgjorda i Italien – vida byxor med hög midja och dressade skjortor med Frisons signaturdesign, som han beskriver som en ”blandning mellan Milanese och franska.”
Många av tygerna tillverkades eller köptes speciellt för projektet. ”Sly ville ha silkeslena, glänsande, gangstersaker,” sa Frison, ”och det är inte många som gör det idag.” Så skräddaren sökte igenom vintagetyger från sin egen omfattande kollektion såväl som från andra för att hitta de som skulle passa bäst för garderoben.
Kläderna kompletterar också George Cleverley skräddarsydda skor som Stallone bär i showen. ”Han bär krokodilskor i galna färger,” sa Frison.
Att passa skådespelaren, som fortfarande är i otrolig form, innebar också en utmaning. ”Han är 77, men han har en kropp som de flesta 30-åringar inte har,” sa Frison. ”Han har tränat varje dag i mer än 50 år. Han har en typisk boxerkropp: stora axlar och en liten midja. Och en riktigt rak rygg.”
För att jackorna skulle sitta korrekt var Frison tvungen att vara ”noggrann”, sa han, för att säkerställa att V:et framför och den platta baksidan fungerade unisont. ”Det var så svårt”, erkände han. Men genom att titta på den färdiga produkten är det uppenbart att Frison träffade målet.
Skräddaren sa att det var ”ett riktigt äventyr för mig.” Även om han har designat kläder i mer än två decennier, ”är det så annorlunda att arbeta med en film. Du måste forma kollektionen efter karaktären.”
Och när den karaktären spelas av Stallone lägger den till ett helt annat lager till verket. ”Sly är super passionerad när det gäller skrädderi”, sa han. ”Han kan allt om konstruktion och varje detalj. Han älskar att se skarp ut och vill inte se slarvig ut. Han är alltid på punkt och han bär alltid kavaj och skjorta. Jag växte upp med att titta på ”Rocky” och ”Rambo” och jag har alltid drömt om att klä honom.”
Frison arbetade nära med garderobsavdelningen på ”Tulsa King”, som försåg de mer avslappnade plaggen Stallone bar i serier som pikétröjor och jeans. ”Men när det kom till kostymerna var Sly väldigt noggrann och sa: ’Jag vill ha min skräddare’.”
Till skillnad från många skräddarsydda skräddare är Frison inte ovilliga att nämna namn när det kommer till sina kunder. ”Mina föräldrar är inte skräddare”, sa han. ”Min farfar uppfann inte någon speciell axel, så varför inte satsa glamour på skrädderi genom att använda stjärnor?”
Frison, som delar sin tid mellan Los Angeles och New York, fick sin första smak för den finare sidan av mode hemma i Italien. Hans mormor hade en hattaffär i Milano och hans farfar skapade skräddarsydda möbler för välbeställda kunder. ”Jag blev inspirerad av honom, han bar alltid de vackraste jackor, skjortor och långa kappor.”
Efter skolan började Frison arbeta i en väns klädbutik i Milano där han träffade en gentleman som pratade mycket med honom om stil. Den mannen visade sig vara designern Stefano Durelli, som arbetade med Loro Piana, Malo, Les Copains och andra high-end företag. Han övertygade den unge mannen att gå med i hans företag där Frison lärde sig om tyger och plagg.
Efter ett decennium där gick han med i Loro Piana där han finslipade sina färdigheter ytterligare. Men innerst inne strävade Frison alltid efter att ha ett eget företag och han ville att det skulle vara i USA. Han trodde först att hans ateljé borde vara i New York, men på inrådan av Sozzani startade han en butik i Los Angeles. ”Franca sa till mig att jag skulle bli den första italienska skräddaren där,” sa han. Dessutom tillät det honom att bocka av ett annat objekt från sin bucket list. ”Min dröm var alltid att klä kändisar”, sa han.
Nästa gång för Frison blir lanseringen av hans första ready-to-wear-kollektion. Den off-the-rack-kollektionen kommer att erbjuda en bredare publik möjlighet att bära hans eleganta plagg, som han beskriver som ”hantverksmässigt med en twist. Det värsta är när män har en jacka och de ser ut som om de är i en bur”, sa han om sin estetik. ”Jag gör saker lätta med mindre konstruktion. Jag vill att folk ska bära mina jackor inte jackan för att bära dem.”
Planen är att lansera i slutet av detta år eller början av nästa år, först på sin egen sida och sedan, om det lyckas, till återförsäljare.
Oavsett om det är Stallone eller någon mindre känd man, sa Frison att han fortfarande är upphetsad när han ser någon bära en av hans mönster.
”När jag ser folk bära mina kläder är det en så känslomässig sak”, sa han.