MILAN — Fråga inte Pierre-Louis Mascia att följa marknadsföringsregler eller att ge upp sin identitet för att tillfredsställa kundernas skiftande modesmak.
Fransmannen visar sig inte för första gången i sin 16-åriga karriär med storhetsvansinne. Istället tror han bara att hans vårkollektion 2025 förtjänade en startbana – och lite teater – för att förmedla hans budskap om frihet.
”Med den här showen ville vi bara låta modevärlden veta att vi finns. Vi är här och de måste ta itu med oss”, sa designern till WWD på Zoom från hans Toulouse, Frankrike-baserad studio där han förberedde showen.
Mascia har varit en vanlig Pitti Uomo-utställare i 15 år och han känner att hans varumärke har vuxit tillsammans med mässan för herrkläder där han kommer att vara värd för sin invigningsshow på torsdagskvällen kl. 18.00 CET, och avslutar den fyra dagar långa showcasen.
Känd för sin färgkänslighet och förmåga till eklekticism som telegraferas av sina karakteristiska lapptäckstyger och tryck, motbevisar herrdesignern idén om polarisering inom mode och världen i stort. Snarare har han en annan uppfattning.
”Det är alltid nyanser av färger och nyanser av idéer som fungerar för oss … i den här typen av minimal och polariserad värld där det alltid är svart eller vitt, ja eller nej, gillar eller ogillar – vi skulle vilja ha en konversation,” sa Mascia. ”När det finns en konversation måste du uttrycka alla känslor, inte bara gilla eller ogilla, det är därför vi föreslår ett större samtal, en inbjudan att tänka på hur vi känner om världen, med karaktärer som förkroppsligar frihet, fritt tänkande,” han sade upprepade gånger flytta samtalsämnet mellan vårkollektionen och varumärkets etos.
”Det finns inget diktat i vårt varumärke, det är det [about] kreativitetsfrihet. Det är vårt mantra, sa han.
Med titeln ”Le Cavalier Bleu” eller ”Den blå ryttaren”, i en nick till konströrelsen med samma namn från tidigt 1900-tal, startad av Wassily Kandinsky och Franz Marc, är vårkollektionen Mascias ”eloge de la nuance” eller ”beröm”. av nyansen”, som han uttryckte det.
”Det är inte en direkt referens till deras målningar, utan mer till konceptet de fokuserade på, deras konstnärliga syfte och [penchant for] blanda alla konstnärliga former, som skulptur och måleri”, förklarade Mascia. ”Vi tror att mode nu kan samla många former av konstnärskap [expression]…och bli en större skapelse, ett koncept eller teater, sa han.
Mascia har anammat sin vanliga flamboyanta estetik med flyktiga silhuetter som leker med genomskinlighet och lätthet som skapar en balans mellan mysighet och sofistikering. Plagg – från silkeslena blusar och shorts till baggy byxor och labbrockar – kommer att prydas med tryck i överflöd med grafiska och botaniska mönster bland de 20 helt nya motiven gjorda i akvarellnyanser av beige, dammigt rosa och gauloiseblått.
De sätter en mildare touch till sortimentet inspirerade av konstskoleelever som pendlar tidigt på morgonen med rörigt hår och sin typiska ungdomliga stil.
”Det är en samling som framkallar ömhet,” sa Mascia.
För att vara säker är de artiga typerna de han saknar att se på de faktiska stadsgatorna – som han beskriver som ”supertråkiga” – och försökte återskapa med sin debutshow.
”I början tänker vi aldrig direkt på formatet [of the presentation]” när man skapar en samling, förklarade Mascia. ”Vi funderar först på kollektionen och sedan säger vi ”OK, den här kan vara väldigt intressant”, för att se kläderna och konceptet i verkligheten, på modeller.
Showen kommer att äga rum på Tepidarium del Roster, ett växthus från frihetstiden i centrala Florens. Utrymmet kommer att lämnas ledigt, vilket låter modet tala, förutom en föreställning med titeln ”R.onde.s” av koreografen Pierre Rigals danskompani, som kommer att föregå landningsshowen.
”Den här showen är inte en strategi,” förklarade Mascia samtidigt som han pratade om ambitionerna för framtiden för hans namne varumärke.
Även om det naturliga nästa steget skulle vara en detaljhandelsframgång, planerar han att ta det långsamt. ”Vi planerar aldrig – det här varumärket handlar inte om marknadsföring, vi är inte ett opportunistiskt varumärke, allt härrör från produkten och från min passion för tyg och tryck,” sa han.
Konsistens och koherens är hans huvudmantran, sa den franska designern.
”Vi har en väldigt specifik identitet, vi är inte en del av en enorm [fashion] grupp … vi är ett litet varumärke med en speciell känslighet, och vi vill behålla det i vårt DNA. Denna specifika identitet är [the reason why] vi kan existera bredvid stora spelare”, sa han.
”Varje kollektion för mig är samma samling, samma idé. Jag kan inte ändra mitt DNA på grund av en marknadsföringsstrategi och börja göra en helsvart kollektion, till exempel. Jag försöker vara uppriktig och göra mitt bästa, säger han.
Den Toulousefödde Mascia lanserade sin namne-kollektion 2008 i samarbete med syskonen Uliassi, ägare till den anrika sidentryckaren Achille Pinto i Como, Italien. Han lanserade med en serie halsdukar och expanderade sedan till kläder och accessoarer. För att fira sitt 15-åriga samarbete med tillverkningsföretaget arrangerade han en utställning på Palazzo Antinori i Florens i januari 2023.
I januari förra året lanserade han en inrednings- och hemkollektion under Paris Men’s Fashion Week och designmässan Maison & Objet, som hölls samtidigt.
Varumärket har två butiker i Italien och linjen finns hos mer än 400 återförsäljare världen över, inklusive L’Eclaireur och Le Bon Marché i Paris, La Rinascente i Italien, Isetan i Tokyo, Joseph Tricot i London och Bergdorf Goodman i New York.