HBOs succédrama ”Industry” återvände på söndagen med sin tredje säsong, och fortsätter berättelserna om en grupp unga brittiska bankirer när de navigerar i sina personliga och professionella liv under pressen av att arbeta för den internationella banken Pierpoint & Co.
Föreställningen är den första två säsonger fick genklang hos tittarna för deras inblick i bankvärlden med hög insats, särskilt för dess kostymer som visar utbudet av kontorskläder från företagsklädsel till affärsvaror och rollen som kontorsvaror.
”Industrien” värvade kostymdesigner Laura Smith för dess tredje säsongen. Smith fortsatte berättelsen och designestetiken som presenterades under programmets två första säsonger och tog det upp ett snäpp för att visa upp kontorsrivaliteter och klassskillnader genom karaktärernas outfits.
”Karaktärerna har blivit mer vuxna, så vissa människor fungerar redan förhoppningsvis och vissa är dysfunktionella vuxna”, sa Smith. ”När det kommer till akademiker som Harper och Yasmin, ser du hur de blir mer sig själva och hur de förstår sin identitet mer. I säsong tre ser du vart de försöker ta sig, så resan de har varit på och vart de vill åka har plötsligt blivit mer kristalliserad.”
Smith förklarade sin inställning till kostymerna som började med att spendera mycket tid i Londons finansdistrikt för att observera vad verkliga bankirer bar och deras dagliga aktiviteter. Hon observerade också skillnaderna i klädsel mellan olika typer av anställda för att förstå företagshierarkin.
Eftersom ”Industry” säsong två var förankrad i affärskläder, ville Smith fortsätta med detta för den tredje säsongen. Det innebar att man fokuserade hårt på kontorsprodukter, nämligen tröjor, t-shirts och byxor som många av karaktärerna ses bära både på kontoret och hemma.
Kontorsvaror har varit centrala för showen sedan starten, och har varit en del av de många virala modeögonblicken som kommer från showen. Mest framträdande var att den ljuslila Pierpoint-hoodien som bars av Ken Leungs karaktär Eric under den första säsongen gjorde ett så stort intryck på tittarna att HBO säljer en version på sin e-handelssida.
”Det var verkligen viktigt att införliva de nya Pierpoint-varorna eftersom det finns en nivå av rivalitet och klass i det”, sa hon. ”Befattningshavarna eller direktörerna, de har sin egen typ av varor, och de har som apex-varorna, som är Pierpoint-manschettknapparna som partnerna har.”
Märkesbyxorna är också en central komponent i showens kostymer, eftersom de flesta Pierpoint-anställda bär dem på kontoret och i sina dagliga liv.
”Vi fortsatte att upprepa dem för att bygga gilets som ett tema eftersom det är en värld av business casual,” sade Smith. ”Folk bär dem för att beteckna banken som de arbetar för. Det är en slags rustning inom bankvärlden och de är mycket åtråvärda föremål. Detta är en av sakerna jag lade märke till när jag gick runt i staden för min forskning. Folk bär dem hemma, på jobbet och det är ett slags maktspel, så klassmässigt är det att visa en sorts lojalitet, men sedan också att man jobbar för en finansiell organisation som har råd att göra sånt.”
Detta fokus på kontorsvaror var också centralt i Smiths strategi för dressing Kit Haringtons karaktär, som ansluter sig till showens skådespelare för säsong tre. Harington spelar Sir Henry Muck, den rika verkställande direktören för grönteknologiska energiföretaget Lumi, som påbörjar en börsintroduktion.
Trots karaktärens privilegierade uppväxt och rika status, undviker Muck traditionella kontorskläder till förmån för mer avslappnade och avslappnade alternativ för att se ut som om han är jordnära. Han väljer istället Lumis T-shirts och andra kontorsvaror, och förbjöd till och med kostymjackor på kontoret.
”Det finns en viss grad av oordning som följer med honom som är ganska intressant eftersom han inte bryr sig,” sa Smith. ”Han behöver inte vara den smartaste personen i rummet. Han har pengar, han har visshet, så han ser alltid lite rufsig ut i de två första avsnitten. Han är också en man som driver ett företag och han är väldigt tydlig med det faktum att han driver den här verksamheten och har det här enorma ansvaret.”