Press ESC to close

Kith, Armani Partner på fyrdelad kapsel centrerad runt herrdräkter


På ytan kan det tyckas vara ett konstigt par, men för att se hur vördnadsfullt Ronnie Fieg talar om Giorgio Armanidet borde inte komma som en sådan överraskning.

Förra veckan retade Fieg en samarbete mellan sig själv och den italienska designern, och skrev på Instagram: ”Att säga att Mr Armani är en ikon skulle vara en underdrift. Som kreativ och entreprenör är han min nordstjärna. Hans perspektiv på mode förändrade hur världen valde att klä sig. Han grundade sitt eget varumärke och byggde det till ett imperium som han fortfarande behåller 100 procent kontroll över 49 år senare. Han satte den omöjligt höga standard som jag pressar mig själv för att nå varje dag.”

På onsdagen släppte Fieg äntligen detaljerna om samarbetekallad The Archetype, en herrkollektion för säsongen hösten 24 som består av fyra distinkta kapslar, var och en med sina egna tyger, former och färgpaletter, som blandar estetiken hos båda märkena.

En look från Giorgio Armani x Kith-kollektionen.

En blick från Giorgio Armani x Kith samling.

Med tillstånd av Kith

”Även från våra tidigaste samtal visste jag att jag ville att den här kollektionen skulle kretsa kring kostym,” sa Fieg. ”För mig, ’kostym’ och ’Giorgio Armani’ är synonyma. När jag började fundera på historien att berätta visste jag att jag ville hylla och respektera Mr. Armanis karriär och liv genom att representera de män som jag känner att han har inspirerat mest. Det finns så många människor runt om i världen från olika samhällsskikt som har påverkats av Mr Armani och som delar det universella språket att bära en Giorgio Armani-kostym. Det är så vi kom fram till konceptet The Archetypes.”

Kollektionen är uppdelad i fyra segment: Konstnären, Underhållaren, Resenären och Entreprenören.

Artisten föreställs som en kreativ visionär och kapseln är helsvart med mittpunkten som en dubbelknäppt kostym i svart jungfrulig ull. Andra stilar inkluderar en lång trenchcoat, en marled kashmir siden-polokrage, en jungfrulig bomberjacka i ull, en quiltad väst och en skjorta med dragkedja med asymmetrisk krage. Tillbehören inkluderar en dokumentväska i läder med monogram-präglad läder från Kith och Giorgio Armani, sjalar med boucle och kabelknut och en mössa.

En look från Giorgio Armani x Kith-kollektionen.

En look från Giorgio Armani x Kith-kollektionen.

Med tillstånd av Kith

Den andra kapseln, Entertainer, är för mannen som ”klär sig som om han äger lokalen”, sa företagen. Paletten här är främst marin och mörkgrön. Kostymen är marinblå sammet och har en jacka med crossover-stängning med voluminösa dubbelveckade byxor. Samma sammetstyg används till en rugbytröja, byxor med dragsko och två bucket-hattar. Det finns också en dubbelknäppt kappa, skjorta med dragkedja med asymmetrisk krage, silkessnusnäsdukar, en hållare för dubbla påsar i läder, klämmor för pengar och slips och en nyckelring.

En look från Giorgio Armani x Kith-kollektionen.

En look från Giorgio Armani x Kith-kollektionen.

Med tillstånd av Kith

Resenären identifieras som ”en världsmedborgare”, sa företagen. Paletten för denna kapsel är i nyanser av solbrunt och brunt och statement-detaljen inkluderar en tredelad kostym med en dubbelknäppt jacka gjord av lätt jungfrulig ull. Det finns också en kappa, en dräktliknande ytterplagg, kashmir-pollotröjor och rugbytröjor, en Cupro träningsjacka och cargobyxor och en fältrock i alpackaull. Tillbehören inkluderar en kappsäck med monogrampräglad mocka, ett dopp-kit, passhållare, en bucket-hatt, väktarkeps, fedora, ostrukturerad keps, mockahandskar och en halsduk.

En look från Giorgio Armani x Kith-kollektionen.

En look från Giorgio Armani x Kith-kollektionen.

Med tillstånd av Kith

Den sista kapseln, Entreprenören, definieras som ”någon som följer sina egna regler och intuition. Den primära färgen är mörkbrun och andra delar är i marin, brun och svart. Kostymen i denna kapsel är enkelknäppt med avtagbar halsduk och dubbelveckade byxor. Det finns också en kashmiröverrock, midi-pufferjacka, tröja med dubbla bröstfickor och en fotbollströja med läderpanel. Tillbehör i denna kapsel inkluderar en ryggsäck i vävd läder, läderkorthållare och handskar, ett vändbart bälte, jacquardslips och kepsar.

En look från Giorgio Armani x Kith-kollektionen.

En look från Giorgio Armani x Kith-kollektionen.

Med tillstånd av Kith

Det finns tre stilar av skor med kollektionen: en chukka boot, hiker boot och loafer. Chukkan har en slät mocka ovandel och en co-branded logotyp på hälfliken och fotbädden. Vandrarkängan är ”en helt ny siluett”, sa Kith, gjord av italienskt läder och präglad med co-branding genomgående. Loafern är i läder och har Armani flätad logotyp med en präglad Kith-logga under.

Kollektionen avrundas med grafiska kläder och huvudbonader, tröjor, T-shirts, kepsar och mössor.

För att introducera samarbetet har partnerna radat upp några namn i fetstil för att representera varje arketyp. Var och en av kapslarna kommer att ha sin distinkta kampanj med Martin Scorsese fronting The Artist arketyp. Scorsese, den hyllade filmregissören, är en långvarig vän till Armani som regisserade ”Made in Milan”, en dokumentär om designerns liv och framväxten av hans varumärke. Scorsese är också en infödd New Yorker, som Fieg.

En look från Giorgio Armani x Kith-kollektionen.

En look från Giorgio Armani x Kith-kollektionen.

Med tillstånd av Kith

För The Entertainer kommer skådespelaren och musikern Lakeith Stanfield att vara ansiktet, medan skådespelaren Pierce Brosnan – känd eller hans kärlek till kostymer – blir ansiktet utåt för The Traveller. Och slutligen kommer The Entrepreneur att presenteras Fieg som stjärnan.

Partnerna debuterade samarbetet under New York Fashion Week när Armani och Kith kommer att vara värdar för en popup-upplevelse i ett radhus på Upper East Side. Öppet för allmänheten den 6 och 7 september, utrymmet, på 170 E. 80th Street, har rum inspirerade av de fyra arketyperna. Besökare kommer att kunna shoppa kollektionen innan den officiella lanseringen den 12 september i Armanis Sloane Street-butik i London.

Den 13 september kommer kollektionen att finnas till försäljning i utvalda Giorgio Armani-butiker i USA och Kanada samt online på både Kiths och Armanis sajter.

En look från Giorgio Armani x Kith-kollektionen.

En look från Giorgio Armani x Kith-kollektionen.

Med tillstånd av Kith

Och slutligen, den 18 september, kommer Giorgio Armani Milan-butiken på Galleria Vittorio Emanuele II att introducera en pop-up för kollektionen följt av en lansering i utvalda Kith och Armani-butiker i Europa, Japan och Korea den 20 september. också vara en speciell pop-up i Shanghai den 28 september.



Source link