Press ESC to close

Exklusiva detaljer, foton och mer


Dao-Yi Chow utnyttjar Ny eras mer än 100-årigt arv i huvudbonader och översätta det till kläder för sin debutkollektion som kreativ chef för Brand Ny era.

Den amerikanska modedesignern, som tidigare var med och grundade Public School och var den förra codesigner på DKNYär redo att debutera sin första klädsel, accessoarer och huvudbonadskollektion under Brand New Era den 13 september. Chow utsågs till kreativ chef för Brand New Era, det klädfokuserade undermärket till sportlivsstilsföretaget New Era, förra våren.

”New Era har varit ett konstant varumärke som har funnits med mig vid alla tillfällen i mitt liv, från gymnasiet under alla våra Allmän skola år när vi samarbetade med New Era och samarbetade om en hel massa produkter,” sa Chow om att ta på sig rollen. ”Möjligheten att skapa något nytt för ett varumärke som har funnits i över 100 år som har all denna autenticitet, trovärdighet och arv var en möjlighet som jag inte kunde missa. New Era är ett unikt varumärke i den meningen att det ligger i korsvägen mellan sport och kultur på ett sätt som inte många varumärken kan säga att de gör.”

Käk förklarade hans designprocess för debutkollektionen som började med att fördjupa sig i New Eras historia, framför allt i märkets populära 59Fifty baseballkeps, som har varit en fast del av sportvärlden sedan den introducerades för 70 år sedan.

En kampanjbild från Dao-Yi Chows första kollektion för Brand New Era

A kampanj bild från Dao-Yi Chows första kollektion för Brand New Era.

Ari Marcopoulos

Hatten har licensierats för partnerskap med sportligor som Major League Baseball, National Football League och National Basketball Association, såväl som av modemärken som Kith, Fear of God, Gucci, Supreme och Chow’s Allmän skola.

Chow sa att det var viktigt för honom att Brand New Eras klädkollektion återspeglar varumärkets arv och var vettigt för den lojala New Era-kunden som är bekant med 59Fifty-kepsen.

”Majoriteten av människor känner verkligen till New Era för huvudbonader – för att göra de bästa huvudbonaderna i branschen – och då uppenbarligen att ha denna kulturella ikon, som är 59Fifty-siluetten som har blivit fanbärare när det gäller huvudbonader,” sa han. ”Så, det försökte logiskt räkna ut vad som är nästa steg? Som att bygga av alla dessa otroliga saker som New Era har gjort kring huvudbonader och dra in dessa aspekter till en kläd-, huvudbonads- och accessoarkollektion som är vettig.”

Debutkollektionen är uppdelad i tre kapslar: New Classics, Prototype och Graphic Fundamentals. Alla kapslar inkluderar kläder, accessoarer och huvudbonader och är designade med Chows affinitet för funktionalitet.

Chow respekterade New Eras arv med debutkollektionen på flera sätt. Mest framträdande är att designern använde samma tyger som används i New Eras 59Fifty-keps för klädstilar i New Classics-kapseln. Han förklarade att tyget var mjukat för att fungera i klädstilar, till exempel en klassisk baseballtröjasilhuett.

Prototypes-kapseln innehåller ”vardagliga väsentligheter” med rötter i komfort och Graphic Fundamentals-kapseln återskapar New Eras arkivgrafik för sportkläder.

En kampanjbild från Dao-Yi Chows första kollektion för Brand New Era

A kampanj bild från Dao-Yi Chows första kollektion för Brand New Era.

Ari Marcopoulos

”Jag har alltid hämtat inspiration från sport och försökt ingjuta det i mitt arbete,” sa Chow. ”När du tänker på sport tänker du på funktionalitet och du tänker på komfort. Du tänker på att förbättra prestation och du tänker på alla koder som den sporten representerar. Det gick hand i hand med min vision för kollektionen – inte bara min förtrogenhet med alla nyanser och krafter i vad idrott representerar, utan också att ta sakens kultursida. New Era har överskridit sporten och verkligen blivit en stöttepelare i inte bara hiphopkulturen, utan bara kulturen i stort.”

Brand New Era släpper en kampanj för Chows debutkollektion. Kampanjen fotograferades av Ari Marcopoulos, stylad av Matthew Henson och har nästa generations talanger som modeller, som Carlisle Aikens, Fisher Smith, Jonah Lowe och Idriys Ali-Chow, som är Chows son.

”Sentimentet i samlingen är denna fantastiska gemenskap som New Era har byggt upp,” sa Chow. ”Också att kunna injicera min egen gemenskap i allt arbete. Så alla dessa människor som jag beundrar och respekterar att de kreativt kan samarbeta med dem, inte bara när det gäller produkten, utan också om innehållet och bara visionen om det hela, det känns verkligen som en stor familjeaffär.”

Framöver planerar Brand New Era en pop-up i New York som sammanfaller med kollektionens lansering.



Source link