Press ESC to close

Coldplays Guy Berryman bryr sig om bra design


LONDON — Coldplays basist Guy Berryman säger att han inte är en designers designer, men tittar på hans etikett, Tillämpade konstformermotsäger det.

Varumärket har inte hans namn på etiketten; dess huvudkontor och designstudior ligger i Amsterdam; och det finns ingen säsong kopplad till dess samlingar. Ett exempel är varumärkets senaste droppe, som faller in i hösten 2024 kategori, inkluderar stycken för våren och de kallare månaderna.

Nyckelbitar inkluderar Gurkha-shorts baserade på 40-talets brittiska militärklädsel; västar som tar avstamp från stridspiloters räddningsvästar; veckade kamouflagebyxor i grå nyanser och bomberjackor inspirerade av 50-talets US MA1 flightjacka.

Tillämpade konstformer hösten 2024.

Tillämpade konstformer, hösten 2024

”Det här är precis vad jag gillar. Jag tycker att det är jätteviktigt att den som står vid rodret för ett modemärke får ha sin handstil på varumärket, men självklart måste du alltid bygga in kommersialitet i din verksamhet, annars dör ditt företag och du får inte till designa vad som helst”, sa Berryman i en intervju från sin designstudio.

Alla hans mönster är byggda kring plaggen han har samlat på sig på sina resor med Coldplay, såväl som hans egna soloäventyr.

Han kallar Japan en skattkammare av utilitaristiska kläder. ”Japanerna har haft en lång historia av att åka till Amerika, plundra alla amerikanska loppmarknader och föra tillbaka alla de bästa prylarna till Japan, därav allt det goda som nu finns i Japan,” sa Berryman.

Tillämpade konstformer hösten 2024.

Tillämpade konstformer, hösten 2024

”Om jag åker till en stad så gillar jag att gå och hitta loppisar, secondhandbutiker, vintage- och välgörenhetsbutiker. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av att köpa nya saker – det har aldrig varit jätteviktigt för mig, men jag gillar alltid att hitta de där gamla, karaktärsfulla föremålen, tillade han.

När han samlar på klädesplagg gör han det rent på nominellt sätt som om de vore ett konstverk som han skulle hänga på sina väggar hemma.

Åttio procent av Berrymans arkivsamling består av ytterkläder och det är där hans kärnfokus ligger för varumärket. Han tycker om att lägga till detaljer, såsom justerbara dragsko; konvertibla ärmar; dubbla veck och placeringen av fästet vid handleden.

”Allt byggs upp runt ytterkläderna. Det finns mycket kärlek i detaljerna och de är alltid de mest komplexa bitarna – det är en möjlighet att lägga till komplikationer och detaljer, medan du bara kan göra så mycket med en T-shirt eller en hoodie, säger han.

Tillämpade konstformer hösten 2024.

Tillämpade konstformer, hösten 2024

Berryman får spela rollen som arkitekt och ingenjör i ateljén — ämnen han läst på universitetet. Hans intressen började med att designa stolar och lampor, men har så småningom vuxit till att göra kläder.

Att tillverka västarna i den här kollektionen har varit en höjdpunkt för honom. Han har lagt till så många fickor som han ville och han tycker att det ”verkligen lyfter resten av kollektionen”, även om kunderna inte springer för att köpa den istället för T-shirts, som är en av märkets bästsäljare tillsammans med denim och hoodies.

Berryman är hypermedveten om vad som utgör ett affärsbeslut och vad som är ett kreativt beslut – men han har inget emot att sudda ut linjerna.

Han förstår att märkets färgställningar i nyanser av vitt, svart, grått, khakigrönt och marinblått är ”ganska kommersiella”, men de är också färger han älskar att bära eftersom han aldrig har varit någon för ljusa poppar av rött eller blått.

Tillämpade konstformer hösten 2024.

Tillämpade konstformer, hösten 2024

”Jag har verkligen lärt mig att det är mycket komplext och utmanande att starta och driva ett modemärke. Det är förmodligen en av de tuffaste branscherna någon kan vara involverad i, helt enkelt på grund av mängden produkt som händer. Många andra företag kommer att designa en produkt och den produkten kommer sedan att marknadsföras och säljas i flera år utan att verkligen förändras, säger Berryman.

Han har sett till att hans varumärke inte följer modellen att sälja saker till fullt pris och sedan märka ner det inom två till tre månader. Applied Art Form-bitar sträcker sig från $177 för en T-shirt till $1,319 för en av lastjackorna som är gjorda i Japan.

Även om Berryman har tillbringat en majoritet av sin karriär med Coldplay, under hans driftstopp eller mellan festivalspelningar, sitter han klistrad vid sin bärbara dator och svarar på e-post; organisera fotograferingar; hantering av nyhetsbrev och budtjänster; och personaladministratörer.

Han lanserade Applied Art Forms för fyra år sedan och sa att varumärket växer i en stadig takt.

Guy Berryman är basist för Coldplay och kreativ chef för Applied Art Forms.

Guy Berryman är basist för Coldplay och kreativ chef för Applied Art Forms.

Med tillstånd av Applied Art Forms

Den finns för närvarande i lager på Mr Porter, Dover Street Market, ModeSens och LN-CC online – och den har återförsäljarpartners i Los Angeles, New York, Berlin och Japan, som är en av dess största marknader med nio återförsäljare som inkluderar Freedom From Commonsense, Lister Ginza, Revolution, Super A Market och mer.

Berryman är spänd på framtiden för sitt bolag, även om han är mamma på detaljer. ”Det händer många saker, men jag har inte möjlighet att prata om dem ännu. Men det är förändring på gång.”

Han antydde att han under de närmaste månaderna kommer att utöka Applied Art Forms samlingar och kommer att ”göra något intressant med tillgängligheten till varumärket.”

Berrymans modeambitioner är inriktade på att göra praktiska kläder med en designkant. Han drömmer inte om modets teater eller politik.

”Jag tror inte att jag någonsin kommer att ägna mig åt haute couture, eller typer av mode som är väldigt flamboyant och typ over the top för någontings skull. Jag föredrar detta [Applied Art Forms]eftersom allt jag gillar har sina rötter i en djup känsla av praktiskhet”, förklarade han.



Source link