LONDON — En av slagorden för Brittisk stickat märke &Dotter är ”In Praise of Slowness.” Genom att hålla sig till det mottot har företaget expanderat till mäns kategori efter 10 år i verksamheten.
Varumärket sa att de senaste åren har fler manliga kunder köpt plagg från damklädersutbudet så det var dags att bredda utbudet och göra det så demokratiskt som möjligt.
”Det som är så intressant med stickat nu är att det i allt högre grad känns som en könslös produkt och egentligen mycket mer om personliga preferenser”, säger Buffy Reid, varumärkets grundare.
”Det är hur du gillar att bära något – oavsett om du vill ha det mer passande eller oversize. Jag tror att vi kommer att få se kvinnor köpa de nya herrkläderna – och vice versa”, tillade hon.
Reid sa att hon under de senaste åren har sett en ”oöverträffad nivå av efterfrågan. En del av det har varit från en växande mäns kund.”
Hon tillade att designkoder för mäns stickade plagg alltid har stöttat &Daughters estetik ”från vår allra första kollektion. Vi hämtar ofta inspiration från traditionella herrstilar, som en farfarskofta eller slöa gäng, och gör om dem för kvinnor.”
Märket &Daughter är ett specialistmärke som främst arbetar med ull och kashmir. Det följer Woolmark Best Practice-initiativet och många av fabrikerna som det arbetar med är familjeägda och baserade i Donegal, Irland, eller Skottland.
”Vi vill göra en sak och göra det exceptionellt bra, så nu kändes det som rätt tid att introducera herrkläder och göra produktförslaget grundläggande i dess bredaste bemärkelse,” sa Reid.
Den första herrkollektionen tar 10 av märkets signaturplagg och omarbetar dem för en manlig siluett, med plagg som en sportinspirerad pikétröja, en ribbjacka med dragkedja eller kollegial tröja med V-ringning, som kommer i nyanser av marin, grå, svart , vallmoröd, rodnadsrosa eller grön.
Reid anser att plaggen är de ”grundläggande stickade stilarna som ligger till grund för både herr- och damtröjor.”
Herrsortimentet börjar på 295 pund och går upp till 495 pund.
Efter efterfrågan på &Daughters tröjor öppnar varumärket pop-up i New York City i november i samarbete med Beverly’s Shop på Orchard Street.
Varumärket lanserar också en modern heirloom-kollektion i december, som lyfter fram Donegal-tweeds hantverk med föremål tillverkade i staden Donegal, på Irlands västkust.